Entre el 19 i el 22 d’abril es va desenvolupar a Barcelona la primera edició dels cursos Barcelona Gov, entre ells el de “Polítiques Socials Públiques”, i una de les activitats que va generar més expectatives va ser la visita a l’experiència d’acció comunitària en Salut del barri de Roquetes.

En aquesta activitat, realitzada el dia 21 d’abril, van assistir un total de 20 alumnes, bàsicament professionals i tècnics de diferents administracions locals i institucions de Catalunya, Xile, Argentina, Paraguai, Perú, així com d’altres ciutats de l’estat.

La sessió es va iniciar a l’Escola de l’IGOP amb una xerrada a càrrec de Carme Borrell sobre desigualtats en salut. Després ens vam dirigir al barri de Roquetes.

La seu del Pla Comunitari, va ser la nostra primera parada. Allà, el tècnic comunitari i l’Amparo, presidenta de l’associació de veïns i veïna activista al Pla, vam poder compartir amb nosaltres les estratègies de promoció de la salut desenvolupades a diferents projectes, tal com el “Més amb menys” o “els Remeis de l’Avia”.

Seguidament vam visitar el CAP Roquetes-Canteres i a la Biblioteca Les Roquetes, ambdues visites molt enriquidores, on ens van transmetre la implicació de tot l’equip del centre i la incorporació de la prescripció social com a una eina per a la millora de la salut emocional. Seguidament a la biblioteca ens mostrarien els recursos generats pels propis veïns i veïnes junt amb els professionals per a treballar aquests aspectes de salut emocional.

Les converses posteriors amb els  alumnes apunten a que va ser una de les activitats que més els hi van impactar. Aquests alumnes, molts d’ells  professionals de la salut de diferents indrets del mon, ens transmetien el descobriment que havia estat per ells veure com es podia treballar en lògiques de cooperació ,que possibiliten el treball conjunt entre veïns i professionals, per tal de  generar i optimitzar els actius de salut al barri per millorar la qualitat de vida de les persones.

L’actitud, l’energia, i els resultats que s’explicaven i la visió compartida a l’hora d’intervenir, que impregna realment a tot l’Equip d’Atenció  Primària  de  Roquetes,  des de la direcció, a les infermeres passant pels metges, i la treballadora social que atenen en consulta,  va ser un dels elements més destacats pels alumnes. La conclusió que en traiem és que per  treballar en salut comunitària  no es tracta  només d’anar a reunions amb els veïns, i/o de participar de projectes que ells fan, es tracta de tenir la visió que el barri està ple d’actius en salut  ( biblioteca, centre cívic, casals de joves, infantil i de gent gran, pistes esportives, associació de veïns, entre d’altres agents i entitats …) i  que el CAP Roquetes-Canteres, n’és un d’ells, que la salut  i la cura d’aquesta es pot fer des del barri, i posar-ho  en marxa és possible tal i com se’ns demostra al barri de Roquetes.